Kadınlar ve Yeni Başlayacaklar İçin Araç Kullanma Teknikleri
Otomobil Nasıl kullanılır
Günümüzde kadının sosyal yaşamda daha fazla yer bulmasıyla kadın sürücülerde de yer almaya başladı. Özellikle trafik sıkışıklığının had safhada olduğu şehirlerde yeni araç kullanmaya başlayan ya da kadın olan sürücülere büyük baskı var. Oluşan bu baskıda trafikte gerilen sinirlerin üstüne kadınların ya da yeni sürücülerin hataları eklenince zaten en ufak bir şeyde çok çabuk sinirlenebilen insanımız tam anlamıyla zıvanadan çıkabiliyor.
Peki yeni sürücüler trafiğe nasıl çıkacak? Trafikteki sürücülerin ehliyet sahibi olmasına karşın yeterince trafik eğitimi ve sürüş eğitimi almadığı için gerçek hayatta sıkıntı çekmesi doğal. Burada anlatacağımız teknikleri aracınızı gerçek hayatta kulanırken hata yapmamak için dikkat edeceğiniz püf noktalarından oluşuyor.
Trafikte Araç Kullanmanın Püf Noktaları
1- Dar Sokaklar
Dar Sokaklar araçları iyi kullanamayanlar için hep en büyük sıkıntının yaşandığı alanlardır. Bu tip yollara girmemek için yollar uzatılır ancak Türkiye’nin yerleşim şeklinin de belli olduğunu düşünürsek böyle yerlere girmek kaçınılmazdır.
Dar sokaklarda ilerlerken en büyük sorun kör noktamızdır. Kör nokta aracın sağ burnudur çünkü burayı tam olarak göremeyiz ve farazi olarak düşünmemiz gerekir. Kör noktamızı hesaplamanın en kolay yolu önümüze bakarken gözümüzün en sağında aracın gördüğümüz noktanın ileride yolun neresine geleceğini hesaplamamızdır. Eğer bunu yapamazsak aracın sağ kapı çıtasından yada aynadan nereye denk geldiğini hesaplayabiliriz.
Dar sokaklarda ilk hesaplamadan sonra yola aracımızın sığabileceğini düşünüyorsak girebiliriz. Yavaşça girmek mümkünse 1. viteste yarım debriyaj yapmak sağlıklı ve yavaş ilerlemenizi sağlar ancak yol çok dar değilse kesinlikle 2. vitesi kulanın çünkü birinci viteste araç gaza küçük bir yüklenme vites tepkisi yüksek olduğu için aracın tepkisi çok agresif olacaktır ve gazı iyi ayarlayamıyorsanız bu sizi hata yapmaya itebilir.
Aracımızın sığdığını düşündüğümüz yerde eğer sağ tarafta pay iyiyse (bunu sağ aynanın kaldırıma ya da duvara uzaklığıyla hesaplayabiliriz) yol boyunca sadece aracın sol burnundan sola hizalayarak gitmek sağ tarafı daha az kontrol etmek sizin için daha rahat olur. Böylece iki taraflı sık kontrolden kurtuluruz.
Araç dar bir yerden geçerken eğer yol gerçekten darsa öncelikle sol aynanızı diğer araç aynalarına değdirebilirsiniz araç aynaları iki yana esnektir ve çok yakın değilse kırılmazlar.
Dar Sokaklar araçları iyi kullanamayanlar için hep en büyük sıkıntının yaşandığı alanlardır. Bu tip yollara girmemek için yollar uzatılır ancak Türkiye’nin yerleşim şeklinin de belli olduğunu düşünürsek böyle yerlere girmek kaçınılmazdır.
Dar sokaklarda ilerlerken en büyük sorun kör noktamızdır. Kör nokta aracın sağ burnudur çünkü burayı tam olarak göremeyiz ve farazi olarak düşünmemiz gerekir. Kör noktamızı hesaplamanın en kolay yolu önümüze bakarken gözümüzün en sağında aracın gördüğümüz noktanın ileride yolun neresine geleceğini hesaplamamızdır. Eğer bunu yapamazsak aracın sağ kapı çıtasından yada aynadan nereye denk geldiğini hesaplayabiliriz.
Dar sokaklarda ilk hesaplamadan sonra yola aracımızın sığabileceğini düşünüyorsak girebiliriz. Yavaşça girmek mümkünse 1. viteste yarım debriyaj yapmak sağlıklı ve yavaş ilerlemenizi sağlar ancak yol çok dar değilse kesinlikle 2. vitesi kulanın çünkü birinci viteste araç gaza küçük bir yüklenme vites tepkisi yüksek olduğu için aracın tepkisi çok agresif olacaktır ve gazı iyi ayarlayamıyorsanız bu sizi hata yapmaya itebilir.
Aracımızın sığdığını düşündüğümüz yerde eğer sağ tarafta pay iyiyse (bunu sağ aynanın kaldırıma ya da duvara uzaklığıyla hesaplayabiliriz) yol boyunca sadece aracın sol burnundan sola hizalayarak gitmek sağ tarafı daha az kontrol etmek sizin için daha rahat olur. Böylece iki taraflı sık kontrolden kurtuluruz.
Araç dar bir yerden geçerken eğer yol gerçekten darsa öncelikle sol aynanızı diğer araç aynalarına değdirebilirsiniz araç aynaları iki yana esnektir ve çok yakın değilse kırılmazlar.
2- Park Etme
Park etme yeni kullanıcılar ve özelikle kadınların kabusudur. Araç park ederken özellikle geri gitme durumu zordur. Bunun için öncelikle aracınızın limitlerini bilmeniz iyidir arabanın arkasının ne kadar uzun olduğunu ve nereye kadar limitiniz olduğunu bilmelisiniz. Bunun bilmenin yolu egzersiz yapmak ve aracın limitlerini kontrol edip bu limitleri uygulayabilir hale gelmektir.
Genellik iki araç arası dik park etme en zor park etme tekniklerindendir. Bunun için öncelikle önünüzdeki arabanın yanına gelin eğer çok yakınsanız aracınızın burnu yanınızdaki aracın dikiz aynasına kadar gelmesi yeterli , arada bir metre mesafe varsa tam hizalamanız gerekir. Sonra aracınızın direksiyonunu park edeceğiniz yöne doğru tam çevirin( sağ tarafa girecekseniz sağa) yavaş yavaş geri geri gelin aynı zaman da direksiyonu da yavaşça düzeltmeye başlayın. Arkadaki araca yaklaştığınızda aracın burnu tam girmemiş ise bu sefer park ettiğiniz yere ters kırıp ileri gidin. Araç yola paralel olduğunda direksiyonu düzeltip iki araç arası eşit miktarda yer bırakıp aracınızdan çıkabilirsiniz.
Araç parkıyla ilgili görseller
İki Araç Arası yan park ederken aracınızı sol tarafa daha yakın park ederseniz daha basit park edersiniz.(daha rahat görüldüğü için)
3- Katlı Otoparklar
Katlı otoparkların en büyük sıkıntısı dönerek yükselmektir bunun için aracınızı ortalayın ve direksiyonunuzu her seferinde yolun ortasında kalacak şekilde ayarlayın fazla hızlanmayın 2. vites çıkış ve iniş için yeterlidir. Çıkarken sadece önünüze bakarsanız başınız dönmez eğer sağa sola bakayım derseniz kafanız döner direksiyon hakimiyetiniz kaybolur. Bu tür yerlerde iniş ve çıkışlar ayrıdır o yüzden çıkışı bulamazsanız çıkışı buluncaya kadar arayın bu tür yerlerde yapılan kazalarda yüksek yerlerden düşme riskini yüksektir.
4- Kavşaklar
Kavşaklara girerken yavaşlamanız gerekir. Kavşaklar araçların yolu farklı açılarda bulunduğu bir konum olduğundan dikkat etmeniz gereken şey kavşağa gelmeden yolun hangi tarafında olmanız gerektiğini bilmenizdir yani sola dönecekseniz sola yaklaşmalısınız bunu kavşakta yapmak size ve sürücülere sıkıntı çıkartır. Yol üstünlüklerine ve diğer trafik kurallarına uyarak kavşaktan yolun uygun kısmında girip çıkın.
5- Şehir İçi Sürüş
Şehir için sürüşte bilmeniz gereken en önemli şey güzergahınızdır. Güzergahınızı ayarladıktan sonra şehir için hız limitlerine uygun olarak trafiğe çıkabilirsiniz. Yolun hep sağından gidilmelidir. Şehir içinde her yerden araç gelebilir bunun için sık sık yan ve arka ayna kontrolü şarttır.
Yolun olmanız gereken tarafında ilerleyin yolun solunu işgal etmek size diğer sürücülerden tepki doğurur. Yolun sağ ya da soluna geçmeden sinyalinizi verin arkasından ayna kontrolü yapın sonra yavaşça şerit değiştirin.
Trafiğin kalabalık olduğu yerlerde uygun şeritte değilseniz ileriden dönün illaki şerit değiştirme isteğiniz trafiği tıkayacaktır.
Trafik’te araç kullanmak bulmaca gibidir sürekli bir planınız olsun dayatmacı ve kırılgan olmayın. Özellikle bayanların kırılgan yapıları hataları artırmakta ileriki dönem içinse şartlanmaya yol açmaktadır.
Eğer şehir içinde kendinize güvenmiyorsanız aracına bindiğiniz kişilerin ya da trafikteki diğer sürücülerin hareketlerini izleyin bu size trafikte ki sürücülerin davranışları hakkında bilgiler verecektir.
6- Trafik Işıkları
Trafik ışıkları yeni sürücüler için zorunlu dur kalk istasyonlarıdır.Işığa girerken vitez küçültün araç durduğunda ise aracı boşa alın. Eğer hafif rampa ise ve kalkışlarınız sorunluysa aracınızın el frenini çekin aracı vitese alın ve yavaş debriyajı kaldırın yavaşça gaz verin bu arada araç hafif sarsılmaya başlayacak debriyajı ve gazı bu noktada sabit tutun el freni indirin araç geri kaçamadan ve stop etmeden kalkacaktır.ancak bu kalkış biraz yavaş olacağından tedirgin olabilirsiniz o yüzden daha sakin yerlerde aracınızı el freni yardımı olmadan kaldırmaya zorlayın. El freni olamadan kaldırmak için ayağınızı el freninden kaldırdıktan sonra debriyajı 3/1 kaldırın aynı anda gaza da 3/1 oranında basın. Bnu yapabilmek alışmak gerekir sık tekrarlar alışmanızı sağlar.
7- Hemzemin Geçit
Bu geçitlere gelmemden aracı 2. vitese alın eğer kontrollüyse durmadan 2. viteste yaklaşık 30 km hızla geçin.
Eğer kontrolsüzse aracı hemzemin geçit’e gelmeden durdurun kontrolünüzü yapın ve 1. vitesle kalkın vites değiştirmekten ve düşün devirde kullanmaktan kaçının vites değiştirirken araç stop edebilir.
8- Çevre Yoluna Çıkış
Çevre yoluna genellikle yan yoldan yola kısmen paralel çıkılır çevre yolları bölünmüş olduğundan yola girerken önce solu kontrol etmeni yeterli olur. Eğer karşıya geçecekseniz sağınızı da dönel kavşağa geçince yaparsınız.
9- Çevre Yolu ve Otoyol Sürüşü
Çevre yolları şehirler arası yolculukların yapıldığı yerlerdir bu yollarda araçlar şehir içine göre daha yüksek hızlarda hareket eder. Çevre yolunda hız limiti olmasına rağmen alt hız limiti yoktur ancak unutmamalı ki aşırı hız kazaya neden olduğu gibi aşırı yavaşlıkta kazaya neden olabilir o yüzden özellikle virajlı yollarda en sol yolda aşırı yavaş ilerlemek kazaya neden olabilir. Mümkün olduğunca hızınızı yola uydurmaya çalışın yani hızı sevmeyen birisiyseniz bile yolda münükün olduğunca 5. vitesi ve 90 km hızı görün bu size doğru devirde ve viteste araç kullanmanızı sağlar ve yakıt tasarrufu olur.
Otoyollarda ise alt ve üst limit oluşmuştur bu yollarda araçlar bu hızların alt ve üstünde hareket edemezler. Bu yollarda hızınıza göre şerit belirleyebilirsiniz ancak en sol şerit sürekli kullanılmaz. Orta şerit daha çok otomobiller için en sağ şerit ise ağır vasıtalar için kullanılabilir.
Araç kullanırken kullanacağınız püf noktaları bu kadar bu bilgiler ileri sürüş teknikleri değildir bu teknikler trafik kurallarının varlığını uyulmasına karşı değildir buradaki tavsiyelere uymadan önce mutlaka trafik kurallarına uyun.
Hiçbir zaman unutmamanız gereken en önemli trafik bilgisi araç kullanmanın öncelikle belli bir zeka gerektirdiğidir ama bu zeka bilgilerin doğru öğrenilmesi ve uygulanmasıyla bir anlam kazanır. Trafik kurallarının tekrarı, empati kurma, pratik yapmak ve sakin olmak sizi iyi bir sürücü yapacaktır.
Yorumlar